تجویز Januvia برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در معرض خطر مشکلات قلبی هستند، بی خطر است

 18 ژانویه 2017- گزارش یک مطالعه ی جدید نشان داد دارویJanuvia (سیتاگلیپتین) ، داروی رایجی که برای درمان دیابت نوع 2 بکار می رود، برای افراد مسن تر که ممکن است در معرض خطر مشکلات قلبی و عروقی باشند، ایمن است.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی به دلیل افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته هستند.

در این تجزیه و تحلیل جدید که توسط محققان مرکز دیابت آکسفورد انجام گردید مشخص شد که در مورد ایمنی استفاده از سیتاگلیپتین، که یک داروی نسبتا جدید است، برای افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2، هیچ نگرانی قابل توجهی وجود ندارد.

در این مطالعه، با عنوانTECOS (کارآزمایی ارزیابی نتایج قلب و عروق با سیتاگلیپتین)، اطلاعات بیش از 14 هزار فرد 50 ساله و بالاتر که به دیابت نوع 2 مبتلا بوده و دارای سابقه ی مشکلات قلبی و عروقی هستند، جمع آوری شد.

محققان بر روی 14 درصد از شرکت کنندگان که 75 سال سن داشتند و در بالاترین گروه سنی بودند، تمرکز کردند. میزان HbA1cاین گروه  حداقل 6.5٪ و حداکثر 8 درصد بود. نویسندگان این مقاله گفتند: در میان بیماران مسن که بیماری دیابتشان خوبی کنترل شده بود، سیتاگلیپتین هیچ تاثیری بر خطر قلبی عروقی نداشته و چندان سبب افزایش نگرانی های ایمنی نمی شود.

سیتاگلیپتین یک مهار کننده دی پپتیدیل پپتیداز-4 (DPP-4) است که با افزایش میزان انسولین در بدن به کاهش میزان قند خون کمک می کند. این دارو معمولا در کنار یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم تجویز می شود و می تواند در کنار سایر انواع  داروهای دیابت نوع  2 مانند متفورمین استفاده شود. بیماری های قلبی عروقی به دلیل آسیب به رگ های خونی ایجاد می شوند، این آسیبها می توانند حاصل  کشیدن سیگار، بالا بودن میزان قند یا نامتعادل بودن مقدار کلسترول باشد. به همین دلیل مهم است که افراد مبتلا به  دیابت نوع 2، وضعیت خود را با ورزش منظم و رژیم غذایی سالم مدیریت کنند. این یافته ها در مجله ی Diabetes Care منتشر شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/januvia-deemed-safe-for-people-with-type-2-diabetes-at-risk-of-heart-problems,-study-says-90201689.html